Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repository.unad.edu.co/handle/10596/61407
Title: | Impacto de las escuelas de campo para agricultores en el departamento de Nariño Impact of farmer field school in the department of Nariño |
metadata.dc.creator: | Villota Urbano, Claudia Dolores Silva Calpa, Alicia Cristina Cabrera Otálora, Martha Isabel |
Keywords: | Rural development;education and training;economic and social development;regional development and The Farmer Field School – FFS;Desarrollo rural;enseñanza y formación;desarrollo económico y social;desarrollo regional y Las Escuelas de Campo (ECA). |
Publisher: | UNAD |
metadata.dc.relation: | https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/working/article/view/7481/6458 |
metadata.dc.format.*: | application/pdf |
metadata.dc.type: | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
Description: | Las Escuelas de Campo - ECA, fueron aplicadas como parte del objetivo número tres del proyecto denominado: “Estudio de sistemas de cultivo asociados a los frutales andinos como estrategia innovadora para la reactivación económica de los municipios de Sandoná, Ipiales, la Florida, Arboleda, Providencia y el Peñol del departamento de Nariño”; este estudio está orientado a subsanar problemáticas derivadas del COVID-19 que afectó considerablemente la productividad de los municipios objeto de estudio. Por consiguiente, por medio de la metodología de diálogos de saberes y la metodología participativa fundamentada en la educación no formal para adultos, se desarrollaron las Escuela de Campo, con el objetivo de fortalecer nuevos conocimientos, habilidades y perspectivas mediante la capacitación práctica y teórica a los agricultores de los seis municipios del departamento de Nariño, porque las ECA ofrecen a los agricultores la oportunidad de experimentar nuevas técnicas agrícolas, prácticas sostenibles y enfoques científicos que pueden desafiar sus métodos tradicionales. Los resultados revelaron impactos significativos demostrados por una transformación personal, cambios en los roles, costumbres y tradiciones y un aumento en el desarrollo económico de los hogares, puesto que las ECA tienen implicaciones relevantes tanto en los agricultores como la teoría del aprendizaje transformador y significativo, que se convierten en estrategias y herramientas para una educación agrícola participativa para la transformación, progreso y sostenibilidad rural en Nariño. The Farmer Field School - FFS, were implemented as part of goal number three of the project called: "Study of cultivation systems associated with Andean fruit trees as an innovative strategy for the economic reactivation of the municipalities of Sandoná, Ipiales, Florida, Arboleda, Providencia and Peñol of the department of Nariño"; this study is aimed at solving problems arising from the COVID-19 which significantly affected the productivity of the municipalities under study. Therefore, through the methodology of knowledge dialogues and participatory methodology based on non-formal education for adults, the Farmer Field School (FFS) was developed, with the aim of strengthening new knowledge, skills and perspectives through practical and theoretical training for the members of the productive units of the six municipalities of the department of Nariño, because FFS offer farmers the opportunity to experience new agricultural techniques, sustainable practices and scientific approaches that can challenge their traditional methods, this can bring about a transformation in their thinking and acting in relation to agricultura. The results revealed significant impacts demonstrated by a personal transformation, changes in roles, customs and traditions and an increase in the economic development of households, because FFS have relevant implications for both farmers and transformative and meaningful learning theory, which become strategies and tools for participatory agricultural education for transformation, rural progress and sustainability in Nariño. |
metadata.dc.source: | Documentos de Trabajo ECACEN; Núm. 2 (2023); 115 - 133 |
URI: | https://repository.unad.edu.co/handle/10596/61407 |
Other Identifiers: | https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/working/article/view/7481 10.22490/ECACEN.7481 |
Appears in Collections: | Documentos de trabajo ECACEN |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.