Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/29927
Title: Relation Among the Profiles of Cerebral Dominance of First, Fifth, and Tenth Semester Students of the Bacteriology Program and Clinical Laboratory of the University Colegio Mayor de Cundinamarca
Relación entre los perfiles de dominancia cerebral de los estudiantes de primero, quinto y décimo semestres delPrograma de Bacteriología y Laboratorio Clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca
metadata.dc.creator: Calle, María Graciela
Remolina de Cleves, Nahyr
Velasquez Burgos, Bertha Marlen
Keywords: Ciencias Sociales,Ciencias de la Educación,Educación General (Incluye Capacitación, Pedadogía);cerebro total; dominancia cerebral; formas de pensamiento:;hemisferio cerebral; neocorteza; sistema límbico.;cerebral dominance, cerebral hemisphere, forms of thought, limbic system, neocortex, whole brain.
Publisher: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca
metadata.dc.relation: http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/nova/article/view/395/1155
/*ref*/Herrmann N. The whole brain business. New York: N. Y. Ed. McGraw – Hill; 1995.
/*ref*/Sperry R. Lateral specialization of cerebral function in the surgically separated hemispheres. In F.J. New York : Academic Press; 1973.
/*ref*/MacLean P. The triune brain evolution. New York: Plenun Press; 1990.
/*ref*/Gardner H. Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Colombia: Fondo de Cultura Económica; 1997.
/*ref*/Gardié O. Estilos de pensamiento de los docentes del Instituto Pedagógico de Maracay: configuración y perfiles derivados del modelo de Cerebro Total de Herrmann. Caracas: Universidad Pedagógica Libertador Colecciones CIEAPRO No. 1. 1994.
/*ref*/Salas R. Cómo hacer una enseñanza más de acuerdo con la manera como aprende el cerebro. En: Neurociencia y Educación. Forfill Valparaíso, Chile. 2003.
/*ref*/Jiménez CA. Cerebro creativo y lúdico. Hacia la construcción de una nueva didáctica para el siglo XXI. Cooperativa Editorial Magisterio: Magisterio 2000.
/*ref*/Herrmann SL. The creative brain. Búfalo. Brain books. 1989.
/*ref*/Gardié O. Diagnóstico integral de dominancia cerebral. Venezuela: Universidad Pedagógica Libertador; 2001.
/*ref*/Velásquez, Remolina, Calle. El cerebro . Un mundo de posibilidades para el aprendizaje. Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; 2006.
/*ref*/Eric J. Cerebro y aprendizaje. Competencias e implicaciones educativas. Nancea S.A., Madrid. 2004.
/*ref*/Gardner H. La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Paidós, Iberica, S.A., Barcelona. 2000
metadata.dc.format.*: application/pdf
metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/article/published
info:eu-repo/article/published
info:eu-repo/article/published
Description: This article synthesizes the results of the investigation on the relation between the profiles of cerebral dominance of the students of first, fifth, and tenth semesters of the bacteriology program and clinical laboratory of the University Colegio Mayor de Cundinamarca in Bogota, Colombia. The students display an appreciable development in quadrant A; that is to say, they have greater dominance in the left cortical quadrant. However, little dominance in the right cortical quadrant D is observed, which supposes that these students have a style of 41 logical, qualitative, analytical, critical, mathematical thought and they are based on concrete facts. Nevertheless, their holistic vision, imagination, creativity, perspective, and heuristic necessary in the optimization of the capacities of the whole brain are not dominant. On the other hand, the results showed little changes among the students of first, fifth, and tenth semesters as far as their scores of cerebral dominance or styles of thought. Different theoretical sources have suggested multiple cognitive and behavioral capacities originate in the genes.
El presente artículo sintetiza los resultados obtenidos en el proyecto de investigación sobre la relación entre los perfiles de dominancia cerebral de los estudiantes de primero, quinto y décimo semestres del Programa de Bacteriología y Laboratorio Clínico de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca de Bogotá, Colombia.Los estudiantes presentan un desarrollo apreciable en el cuadrante A; es decir, tienen mayor dominancia en el cuadrante cortical izquierdo. No obstante, se observa poca dominancia en el cuadrante cortical derecho D, lo cual supone que estos estudiantes presentan un estilo de pensamiento lógico, cualitativo, analítico, crítico, matemático y se basan en hechos concretos. Sin embargo, la visión holística, la imaginación, la creatividad, la prospectiva y la heurística indispensables en la óptima potenciación de las capacidades del cerebro total no son dominantes.Por otra parte, los resultados evidencian cambios poco significativos entre los estudiantes de primero, quinto y décimo semestres en cuanto a sus puntuaciones de dominancia cerebral o estilos de pensamiento. Diferentes fuentes teóricas han señalado que múltiples capacidades cognoscitivas y conductuales tienen un origen génico.
metadata.dc.source: NOVA Biomedical Sciences Journal; Vol. 6, Núm. 9 (2008); 40-54
Nova; Vol. 6, Núm. 9 (2008); 40-54
NOVA Ciências Biomédicas Publicação; Vol. 6, Núm. 9 (2008); 40-54
2462-9448
1794-2470
URI: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/29927
Other Identifiers: http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/nova/article/view/395
10.22490/24629448.395
Appears in Collections:Revista Nova

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.