Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/32835
Title: Administration of chemical companies in Medellin with a tendency towards the organization 4.0
Administración en empresas químicas de Medellín con tendencia a la organización 4.0
metadata.dc.creator: Calle Piedrahita, Juan Santiago
Isaza Zapata, Gloria María
Isaza Zapata, Ana Isabel
Portilla Rosero, Byron Enrique
Keywords: Management;Organization;Technology;Commerce;Scientific Innovation;Administration;gestión;organización;tecnología;comercio;innovación científica;administración
Publisher: Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD
metadata.dc.relation: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/3641/3842
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/3641/4978
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/3641/3681
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/3641/4979
metadata.dc.format.*: application/pdf
text/html
text/xml
metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Description: Chemical companies have a focus on sales and not marketing, which has been a reason that makes it difficult to join a 4.0 organization (Li, 2018). The objective of the article is to identify the characteristics of chemical companies in order to adapt to organizations 4.0 from a marketing perspective. Organizations 4.0 are a business model where the behaviors of digital customers participate, which forces a traditional management modification of the traditional marketing administration. The methodology is quantitative; it is develop through a questionnaire with 19 closed and 2 open questions made during the years 2017-2018, where 16 managers of chemical companies in Medellín participated. Analyzed with the MICMAC prospective program. The main findings are oriented to the certification, logistics and consumer management relationships (CMR). That is, 4.0 organizations from chemistry have a commitment to relate the internal to the external. Chemical companies must seek innovation management, data management that becomes information in real time; that is to say, to incorporate tactical and explicit knowledge from an internal and external mobility of the organization with an inter-operability vision. In conclusion, chemical companies to start a 4.0 organization by 2030, linked to sustainable development must understand their customers as if they were an internal part of the company, in addition to establishing transformation actions anchored in the update. The future implications of chemical companies is to relate technology and innovation with an environmental proposal.
Introducción: Las empresas de químicos tienen un enfoque hacia las ventas y no hacia el mercadeo lo cual ha sido motivo que dificulta para incorporarse en una organización 4.0 (Li, 2018). El objetivo del artículo es identificar las características de las empresas de químicos para lograr adaptarse a las organizaciones 4,0 desde una visión del mercadeo. Las organizaciones 4.0 son un modelo de negocio donde participan los comportamientos de los clientes digitales, lo cual fuerza a una modificación de la gestión administrativa tradicional del mercadeo. Metodología: es cuantitativa, se desarrolla mediante un cuestionario con 19 preguntas cerradas y dos abiertas realizada durante los años 2017- 2018, donde participaron 16 directivos de empresas químicas en Medellín. Analizadas con el programa de prospectiva MICMAC. Resultados: Los principales hallazgos se orientan a la certificación, logística y gestión de las relaciones del consumidos (CMR). Es decir, las organizaciones 4.0 desde la química tienen un compromiso de relacionar lo interno con lo externo. Las empresas de químicos deben buscar la gestión de la innovación, la administración de los datos que se convierta en información en tiempo real; es decir, incorporar conocimiento táctico y explícito desde una movilidad interna y externa de la organización con una visión inter-operatividad. Conclusiones: las empresas químicas para empezar una organización 4.0 hacia el 2030, ligadas al desarrollo sostenible deben comprender a sus clientes como si fuesen parte interna de la compañía, además de establecer acciones de transformación ancladas en la actualización. Las implicaciones a futuro de las empresas químicas es relacionar la tecnología y la innovación con una propuesta ambiental.
metadata.dc.source: Revista Estrategia Organizacional; Vol. 9 Núm. 1 (2020)
2539-2786
2339-3866
Other Identifiers: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/3641
10.22490/25392786.3641
Appears in Collections:Revista Estrategia Organizacional

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.