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Title: The Participatory Guarantee System (SPG) as an administrative strategy in the rural coffee-growing territories of Cauca, Colombia
El Sistema Participativo de Garantías (SPG) como estrategia administrativa en los territorios rurales cafeteros del Cauca, Colombia
metadata.dc.creator: Solarte Montoya, Mayra Roxana
Grass Ramírez, José Fernando
Keywords: fair trade;, short circuits;certification;trust;commercial networks;strategic management;comercio justo;circuitos cortos;certificación;confianza;redes comerciales;administración estratégica
Publisher: Sello Editorial UNAD
metadata.dc.relation: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4553/4546
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4553/4390
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4553/4558
metadata.dc.format.*: application/pdf
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metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Description: Introduction: The peasant economy, agroecological production, the relationship between grassroots social organizations, resilience to climate change and food sovereignty, are practices and proposals that are strengthened in the coffee territories of the department of Cauca, Colombia. However, in the first territorial scale, the farm as an integrated production system, and in a second, the territory; The socio-economic dynamics of Cauca coffee farming are incipient in relation to the own certifications that allow mitigating the problems of marketing agroecological and organic products, and strengthening the direct relationship between producers and consumers. Methodology: That is why this study proposes a route towards a Participatory Guarantee System (SPG), as a strategy and certification tool for local agri-food products where the collective action of the communities is highlighted, ties are consolidated of trust between producers and consumers, inducing new theories of organizational and territorial management. Cauca coffee growers not only produce coffee, their local economy is part of the commercialization of other products from their farms; and currently in conventional markets where they generally participate, their products are not being recognized by consumers as made with agroecological practices. As a reference to generate the route, two experiences were systematized in SPG, from the departments of Risaralda and Valle del Cauca, in Colombia, which are led by agroecological farmers in the region. Results: In this Participatory Action-Research (PAR) modality, it was possible to highlight success factors for the implementation of a PGS and qualitatively analyze the systematized case study. In the case of Caucanos coffee growers, there is a need to explore the identification of commercial circuits that allow them to sell their products in channels that reduce the participation of intermediaries and bring the producer closer with a sale based on direct consumer confidence.
Introducción: La economía campesina, la producción agroecológica, el relacionamiento entre organizaciones sociales de base, la resiliencia al cambio climático y la soberanía alimentaria, son prácticas y propuestas que se fortalecen en los territorios cafeteros del departamento del Cauca, Colombia. Sin embargo, en la primera escala territorial, la finca como sistema integrado de productivo, y en una segunda, el territorio; las dinámicas socio-económicas de la caficultura caucana son incipientes con relación a las certificaciones propias que permitan mitigar los problemas de comercialización de los productos agroecológicos y orgánicos, y fortalecer el relacionamiento directo entre productores y consumidores. Metodología: Es por ello, que en este estudio se plantea una ruta hacia un Sistema Participativo de Garantía (SPG), como estrategia y herramienta de certificación propia de los productos agroalimentarios locales donde se resalte la acción colectiva de las comunidades, se consoliden los lazos de confianza entre productores y consumidores, induciendo a nuevas teorías de gestión organizacional y territorial. Los caficultores del Cauca no solamente producen café, su economía local se enmarca en la comercialización de otros productos provenientes de sus fincas; y actualmente en los mercados convencionales donde generalmente participan, sus productos no están siendo reconocidos por los consumidores como elaborados con prácticas agroecológicas. Como referencia para generar la ruta, se sistematizaron dos experiencias en SPG, de los departamentos de Risaralda y Valle del Cauca, en Colombia, las cuales son lideradas por agricultores agroecológicos de la región. Resultados: En esta modalidad de Investigación-Acción-Participativa (IAP), se logró destacar factores de éxito para la implementación de un SPG y analizar cualitativamente el estudio de caso sistematizado. Para el caso de los caficultores caucanos, se genera la necesidad de explorar la identificación de circuitos comerciales que les permita vender sus productos en canales que reduzcan la participación de intermediarios y acerquen al productor con una venta basada en la confianza directa del consumidor.
metadata.dc.source: Revista Estrategia Organizacional; Vol. 10 No. 1 (2021)
Revista Estrategia Organizacional; Vol. 10 Núm. 1 (2021)
Revista Estrategia Organizacional; v. 10 n. 1 (2021)
2539-2786
2339-3866
URI: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/46592
Other Identifiers: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4553
10.22490/25392786.4553
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