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Title: Impact of social isolation on MSMEs of footwear in Colombia caused by exogenous shock (SARS CoV-2)
Impacto del aislamiento social en MiPymes del calzado en Colombia ocasionado por choque exógeno (SARS CoV-2)
metadata.dc.creator: Medina Rojas, Iván Darío
Sánchez Parra, Eliana Patricia
Solís Montaño, Yedy Alejandra
Keywords: MSMEs;SARS CoV-2;Economic uncertainty;Footwear;Business associativity;MiPymes;SARS CoV-2;Incertidumbre económica;Calzado;Asociatividad empresarial
Publisher: Sello Editorial UNAD
metadata.dc.relation: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4560/4548
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4560/4392
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4560/4565
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metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Description: Introduction: It seeks an approach to the exogenous shock caused by SARS CoV-2 and the degree to which it affected the MSMES (Micro, Small and Medium Enterprises) of the footwear industry in Colombia, by taking a radiography once social distancing rules are determined.  Companies are negatively affected by quarantine and the impact generated by uncertainty takes part in decisions, reducing the ability to accurately predict results with precision.  Methodology: In a descriptive way, and using a semi-structured questionnaire via phone, contact is made with 34 footwear MSMEs (located in the cities of Bogotá, Cali and Cúcuta); different aspects related to the operation and process of lockdown measures are explored as well as an implementation plan proposal. Results: Over three quarters of the enterprises haven’t been able to operate as they did before quarantine rules were established. Production and sales performance have suffered a significant decrease, which has reduced the cash flow and the ability to adapt their supply chain and production processes. MSMES of the sector have a very complex scenario so it’s important to determine strategies that allow them to manage the situation.  Conclusions: Since the footwear industry has been badly affected by considerable losses, strategies based on collaborative models and networking with an interface among the parts (private sector, public sector and labor unions) are necessary to reduce the high impact. Moreover, strategies such us supporting new technologies like the digital marketing and creating a multi brand store might help to restore this adverse effect.
Introducción: se propende por realizar una aproximación al choque exógeno ocasionado por el SARS CoV-2 y su afectación en las MiPymes del calzado en Colombia, tomando una radiografía una vez se determinan medidas de distanciamiento social.  Las empresas se ven afectadas negativamente por la cuarentena y el impacto generado por la incertidumbre toma parte en las decisiones, reduciendo la capacidad de predecir resultados con precisión. Metodología: de manera descriptiva, utilizando un cuestionario semiestructurado y mediante vía telefónica, se establece contacto con 34 MiPymes del calzado (ubicadas en las ciudades de Bogotá, Cali y Cúcuta); se indagan aspectos relacionados con la operación y gestión en medidas de confinamiento, de igual manera, sobre propuestas de avance. Resultados: más de tres cuartas partes de las empresas no han podido operar de la misma forma una vez se fijó el decreto de cuarentena, el rendimiento en producción y ventas sufrió un marcado decrecimiento, mermando el flujo de efectivo y reduciendo la capacidad de maniobra de las empresas.  Las MiPymes del sector tienen un escenario muy complejo por lo que es importante determinar estrategias que permitan llevar la situación. Resultados: dado que el impacto en el sector ha sido marcado por pérdidas considerables, las estrategias basadas en modelos colaborativos, de trabajo en red, con articulación entre partes interesadas (sector público, privado y agremiaciones) resultan necesarias para reducir el grado de afectación; sumado a ello, el apoyo en las nuevas tecnologías como el marketing digital, o en la creación de una tienda multimarca, posiblemente permitirá revertir el fenómeno adverso.
metadata.dc.source: Revista Estrategia Organizacional; Vol. 10 No. 1 (2021)
Revista Estrategia Organizacional; Vol. 10 Núm. 1 (2021)
Revista Estrategia Organizacional; v. 10 n. 1 (2021)
2539-2786
2339-3866
URI: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/46594
Other Identifiers: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-estrategica-organizacio/article/view/4560
10.22490/25392786.4560
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