Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/29357
Title: Model of collective construction of knowledge for rurality
Modelo para la construcción colectiva de conocimiento para la ruralidad
metadata.dc.creator: Gutiérrez A., Deyser
Ortega G, Mary
Henao V, Cesar
Torres V, Carlos
Sánchez G, Jonathan
Keywords: Collaborative model; Educational quality; Ethnography; Higher education; Rural education; Territorial development;Desarrollo de territorios; etnografía; modelo colaborativo, ruralidad, Educación Superior; calidad educativa
Publisher: Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD
metadata.dc.relation: http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/2784/3285
http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/2784/3228
http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/downloadSuppFile/2784/468
/*ref*/Barbero, J. M. (2001). Reconfiguraciones comunicativas de lo público. Análisis No. 26, 22-35.
/*ref*/Carton de Grammont, H. (2008). El concepto de nueva ruralidad. Editorial Pontificia Universidad Javeriana, (1ª edición). P.p-27.
/*ref*/García, M, Espinosa, J, Parra, J (2017), Separados y Desiguales. Derecho, Justicia y Sociedad.
/*ref*/Herrera, L. (2015). Educación Rural en Boyacá, fortalezas y debilidades desde la perspectiva del profesorado. Portal de Revistas UPTC, (4ª edición).
/*ref*/Landini, F. (2015). Hacia una Psicología Rural Latinoamericana. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
/*ref*/Malinowski, B. (1984). Una Teoría Científica de La Cultura. Editorial Suramericana.
/*ref*/Méndez, M. (2015). Ocupación rural no agrícola y desarrollo rural local: reflexiones y aportes para una articulación efectiva. Interacciones Campo Grande, p.p-316-325.
/*ref*/Monguet, J. M. (2006). Efecto del blended learning sobre el rendimiento y la motivación de los estudiantes. Interciencia, pp.190-196.
/*ref*/OCDE. (2012). Evaluación de Políticas Nacionales de Educación: La Educación Superior en Colombia. OCDE Publishing.
/*ref*/Pérez, E, Farah, M, Cartón de Grammont,H. (2008) La nueva ruralidad en América Latina. Avances teóricos y evidencias empíricas. Editorial Pontificia Universidad Javeriana p.p-23-44.
/*ref*/PNUD. (2011). Colombia rural: Razones para la esperanza. Bogotá: INDH.
/*ref*/Sepúlveda, M., & Gallardo, M. (2015). LA ESCUELA RURAL EN LA SOCIEDAD GLOBALIZADA: NUEVOS CAMINOS PARA UNA REALIDAD SILENCIADA. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado. Volumen 15, 23-45.
/*ref*/Torres, L. (2008). Nueva ruralidad en territorios. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET), p.p-201-250.
/*ref*/UNESCO-UIS (2015), Browse by theme: Education, Data Centre, UNESCO Institute for Statistics.
/*ref*/WILSON, J. D. (1992). Cómo valorar la calidad de la enseñanza. Madrid: Paidos, Iberica.
metadata.dc.format.*: application/pdf
text/html
metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Área Agrícola
Description: The design of a model for collective construction for rurality aims to make visible the relevance and quality of education at different level. This includes the participation of specialized and nonspecialized social actors, giving an account of the steps followed to develop a collaborative model of rural higher education of the Northeast of Antioquia. In addition, it includes higher education institutions in the region, which come together to develop, in the first phase, a diploma course, where appropriate, the definitions and conceptualize the relevance of educational models. In the second phase, short courses are developed with the implementation of trends, and approach to the sociocultural context that will lead to the model and adaptability. Interrelating culture, development and significance in context, wealth of behaviors  with an exploratory methodology (qualitative), with the aim of improving conditions of affordability, coverage and educational quality, from the range of social realities. In the third phase, a collaborative model based on modules is built within the framework of a flexible curriculum and sociocultural alternative that tends towards the reconstruction of social fabric. In conclusion, the model for the collective construction of knowledge for rurality is designed collectively proposing flexible curricula, creative and innovative didactic with prospective transformation of sociocultural context.
El diseño de un modelo para la construcción colectiva para la ruralidad,  tiene como objetivo visibilizar la pertinencia y calidad de la educación en los diferentes niveles, con la participación de actores sociales especializados y no especializados, dando cuenta de los dos pasos que se siguieron para elaborar un modelo colaborativo de Educación Superior Rural del Nordeste de Antioquia, con la participación de instituciones de educación superior de la región, que se unen para desarrollar, en la primera fase un diplomado, donde se apropia de las definiciones de ruralidad  y conceptuar la pertinencia de modelos educativos; en la segunda fase se desarrollan, unos cursos cortos con la implementación de las tendencias, aproximación al contexto sociocultural que van a propiciar el modelo  y adaptabilidad; donde se trabajan  cultura, desarrollo y pertinencia en contexto, riqueza de conductas con una metodología exploratoria (cualitativa), con la finalidad de mejorar condiciones de asequibilidad, cobertura y calidad educativa, desde el abanico de realidades sociales.  En la tercera fase, se realiza una indagación in situ, proveyendo elementos de análisis y en la última fase se construye un modelo colaborativo basado en módulos en el marco de un currículo flexible y una alternativa sociocultural que propende por la reconstrucción del tejido social.
metadata.dc.source: Revista de Investigación Agraria y Ambiental; Vol. 10, Núm. 2 (2019); 63- 74
Revista de Investigación Agraria y Ambiental; Vol. 10, Núm. 2 (2019); 63- 74
2145-6453
2145-6097
URI: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/29357
Other Identifiers: http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/2784
10.22490/21456453.2784
Appears in Collections:Revista RIAA

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.