Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/32304
Title: Perceptions of Addicts Adolescents front Therapeutic Community Model
Percepciones de adolescentes drogodependientes frente al modelo de comunidad terapéutica
metadata.dc.creator: Palomino Leiva, Martha Liliana
Keywords: Adding;adolescents;community;experience;resocialization.;adicción;adolescentes;comunidad;resocialización;vivencia.
Publisher: Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD
metadata.dc.relation: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/desbordes/article/view/1202/1564
metadata.dc.format.*: application/pdf
metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Description: This article is a qualitative research that has as purpose to describe the perceptions of adolescents living in a therapeutic community during their rehabilitation process. The methodology used was based on the review of literature related to the concept of therapeutic community and its impact on the rehabilitation process in adolescent drug abusers. In addition, information was collected in a therapeutic community in Colombia, by conducting in-depth interviews, observations and a discussion group. The results show that the therapeutic community is a personal meeting space, structured under the self-control and affection, since teenagers recognize that this space also strengthens emotional ties, family and community from the re - significance of their emotional problems and addiction. They also consider that allows the reconfiguration of their life projects, and the development of social skills for their integration into the community of origin. Finally, it is concluded that the therapeutic model - education enables resocialization by identifying and training processes developed in stages, routines, tasks, values and self-help processes lived in the home of residence.
Este artículo es producto de una investigación cualitativa, que tiene como propósito describir las percepciones de los adolescentes residentes en una comunidad terapéutica durante su proceso de rehabilitación. La metodología utilizada partió de la revisión de literatura relacionada con el concepto de comunidad terapéutica y su impacto en el proceso de rehabilitación en adolescentes drogodependientes. Además se recolectó información en una comunidad terapéutica colombiana, mediante la realización de entrevistas a profundidad, observaciones y un grupo de discusión.Los resultados evidencian que la comunidad terapéutica es un espacio de encuentro personal, estructurado bajo el autocontrol y el afecto, dado que los adolescentes reconocen que este espacio favorece el fortalecimiento de vínculos afectivos, familiares y sociales a partir de la resignificación de sus problemáticas emocionales y de la adicción. También consideran que les permite la reconfiguración de sus proyectos de vida, así como el desarrollo de habilidades sociales para su integración a la comunidad de origen. Finalmente, se concluye que el modelo terapéutico – educativo posibilita la resocialización mediante procesos de identificación y formación, desarrollado por etapas, rutinas, tareas, valores y procesos de autoayuda vividos en el hogar de residencia.
metadata.dc.source: Desbordes; Vol. 3 (2012); 111-130
2539-4150
2027-5579
URI: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/32304
Other Identifiers: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/desbordes/article/view/1202
10.22490/25394150.1202
Appears in Collections:Revista Desbordes

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.