Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/37069
Title: Ecosystems services : perceptions from the coffee producers in Belen de Umbría, Risaralda, Colombia
Los servicios ecosistémicos desde la percepción de los productores de café de Belén de Umbría, Risaralda, Colombia
metadata.dc.creator: Arango Arango, Angela Maria
Dossman, Miguel Ángel
Muñoz, Juliana
Bueno, Liliana
Arias, Jhon Jairo
Camargo, Juan Carlos
Maya, Juan Martín
Keywords: Coffee;Environmental benefits;Ecosystem functions;Management of agricultural systems;Producers;Café;Beneficios Ambientales;Funciones de los ecosistemas;Manejo de los sistemas agrícolas;Productores
Publisher: Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD
metadata.dc.relation: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/3443/3990
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/3443/3924
https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/3443/4384
metadata.dc.format.*: application/pdf
text/html
text/xml
metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Área Ambiental
Description: Contextualization: In Risaralda, Colombia, coffee production systems have been characterized by production models that follow factors such as climate conditions, topography and producer needs. For the population, ecosystem services are those that come from the nature, which have traditionally been related to an increase in productivity, and a more enjoyable landscape with recreation activities, among other benefits. Members of the High-Quality Coffee Association “Cuchilla de San Juan”, from Belen de Umbria, Risaralda, have seen a detriment in said benefits such as low productivity, increase of pests and diseases, among others. Research Gap: The relevance of ecosystem services, seen through the producer’s perspective, has rarely been considered in the case of coffee production systems. Determining this relevance becomes a major information source for decision making. This could reveal more comprehensive perspectives in regards of the territory that cover the environmental, economic and cultural spheres. Purpose: The purpose of this study was to determine the most relevant ecosystem services for 15 coffee producers. Methodology: multi-criteria analysis for prioritization and qualification; for data collection, workshops with the producers were implemented. Results and conclusion: The results show that regulation services had the highest qualification (water regulation and soil conservation), followed by supply services (food and nutrients supply). Also, through meetings, management strategies have been development to improve management decisions and improve ecosystems services to coffee production systems.
Contextualización: Los sistemas cafeteros presentes en el Departamento de Risaralda, Colombia se caracterizan por modelos de producción acordes con las condiciones climáticas de la zona, la topografía y las necesidades de los productores de café. Los servicios ecosistémicos son percibidos por las comunidades como los beneficios que se reciben de la naturaleza, tradicionalmente estos beneficios se asocian con el aumento de la productividad, disfrute de la belleza escénica y recreación, entre otros. En este sentido los miembros de la asociación de café de alta calidad cuchilla de San Juan del municipio de Belén de Umbría, Risaralda Colombia han percibido el cambio en estos beneficios que se traducen en disminución de la productividad, erosión del suelo, mayor incidencia de plagas y enfermedades entre otros. Vacío de conocimiento: La determinación de la relevancia de los servicios ecosistémicos visto desde la percepción de los productores ha sido algo poco común en sistemas productivos de café y se convierte en una importante fuente de información para la toma de decisiones de manejo de los sistemas, a través de ello se pueden generar miradas más integrales del territorio que abarquen no solo perspectivas ecológicas y económicas sino culturales de los sistemas productivos de café Propósito del estudio: El objetivo de este estudio consistió en determinar cuáles fueron los servicios ecosistémicos más relevantes para 15 productores cafeteros. Metodología: se utilizo la metodología de análisis multicriterio de jerarquización y cualificación y talleres con los productores con el fin de la recopilación de la información. Resultados y Conclusiones: Los resultados mostraron que los servicios de regulación obtuvieron las calificaciones más altas (Regulación hídrica y conservación del suelo) seguidos por el servicio ecosistémicos de provisión de alimentos y la disponibilidad de nutrientes (provisión). Por último, se generaron, a través de talleres internos, estrategias de manejo con las cuales se espera que se mantengan los servicios ecosistémicos priorizados por los productores y que permitan un mejor uso y disfrute del medio ambiente.
metadata.dc.source: Revista de Investigación Agraria y Ambiental; Vol. 11 No. 2 (2020); 81 - 94
Revista de Investigación Agraria y Ambiental; Vol. 11 Núm. 2 (2020); 81 - 94
2145-6453
2145-6097
Other Identifiers: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/3443
10.22490/21456453.3443
Appears in Collections:Revista RIAA

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.