Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/37074
Title: Métodoestesis: The ways of feeling in the earth knowledge- a geo-epistemic adventure in the south key
Métodoestesis: Los caminos del sentir en los saberes de la tierra una aventura geo-epistémica en clave sur
metadata.dc.creator: Noguera, Ana Patricia
Ramírez, Leonardo
Echeverri, Sergio Manuel
Keywords: Episteme;Metodoestesis;Ecosystem- Culture;Body-Earth;Geo-knowledge;Knowledge of the Earth;Bodies-between-bodies;Intertactality;Episteme;Metodoestesis;Ecosistema Cultura;Cuerpo-Tierra;Saberes de la Tierra;Cuerpos-entre-cuerpos;Intertactalidad
Publisher: Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD
metadata.dc.relation: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/3897/3912
metadata.dc.format.*: application/pdf
metadata.dc.type: info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Description: The word Metodoestesis (The paths of feeling), invented by Ana Patricia Noguera, names the epistemic trajectories described in this article. The first is the Ecosystem - Culture proposal, prepared by Augusto Ángel- Maya, one of the creators of Latin American Environmental Thought. In it, Augusto deviated from the Sustainable Development model, to think of the environment as emerging from the intersections between natural capital, social capital and economic capital, proposing to think of the environment as emerging from the relationships between ecosystems and cultures. The permanent contacts between these two systems opened the door to a systemic-aesthetic environmental thought. The second path is Body - Earth, emerging from the work of Ana Patricia Noguera. In this proposal, the path of feeling is placed in the bodies-between-bodies, which in their intertactality are transforming and dissolving each other. This aesthetic episteme opens the way to the ethical, as what is configured in these intertactalities and not as a meta-theory of values. From the two previous trajectories arises the episteme of the knowledge of the earth. In it, the organization of knowledge emerges from the earth in an ecopoietic key. From the Methodology, as a weaving of paths of feeling, we are interested in asking ourselves how we are inhabiting the earth.
La palabra Métodoestesis (Los caminos del sentir) creada por Ana Patricia Noguera, nombra las trayectorias epistémicas que se describen en este artículo. La primera es la propuesta Ecosistema – Cultura, elaborada por Augusto Ángel-Maya, uno de los creadores del Pensamiento Ambiental Latinoamericano. En ella, Augusto de apartó del modelo de Desarrollo Sostenible, para pensar lo ambiental como lo emergente de las intersecciones entre el capital natural, el capital social y el capital económico, proponiendo pensar lo ambiental como lo emergente de las relaciones entre los ecosistemas y las culturas. Los contactos permanentes entre estos dos sistemas, abrieron la puerta a un pensamiento ambiental sistémicoestético. La segunda trayectoria es Cuerpo – Tierra, emergente de la obra de Ana Patricia Noguera. En esta propuesta, el camino del sentir se coloca en los cuerpos-entre-cuerpos, que en su intertactalidad van transformándose y disolviéndose unos en otros. Esta episteme estética, abre camino a lo ético, como lo que se configura en dichas intertactalidades y no como una metateoría de valores. De las dos trayectorias anteriores surge la episteme de los saberes de la tierra. En ella, la organización de los saberes emerge de la tierra en clave ecopoiésica. Desde la Metodoestesis, como tejido de caminos del sentir nos interesa preguntarnos por cómo estamos habitando la tierra.
metadata.dc.source: Revista de Investigación Agraria y Ambiental; Vol. 11 No. 3 (2020): Número especial; 45 - 64
Revista de Investigación Agraria y Ambiental; Vol. 11 Núm. 3 (2020): Número especial; 45 - 64
2145-6453
2145-6097
Other Identifiers: https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/riaa/article/view/3897
10.22490/21456453.3897
Appears in Collections:Revista RIAA

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.