Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/49097
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSuàrez Alomia, Edner
dc.coverage.spatialceres_-_santander_de_quilichao
dc.creatorUlabarry Medina, Jenny Viviana
dc.date.accessioned2022-06-04T15:35:13Z
dc.date.available2022-06-04T15:35:13Z
dc.date.created2022-05-28
dc.identifier.urihttps://repository.unad.edu.co/handle/10596/49097
dc.descriptionFigure 1 Sun Walking Source: Viluche 2019 - Figure 2 Moon Walking Source: Education Knitting Çxhab Wala Kiwe - Figure 3: Booklet`s teaching - learning unitsTable 1: Some moon`s general characteristics according to Walking Nasa Moon - Table 2: Relationship between the PEC`s nucleus and the Multiples intelligences - Table 3: Description of the Booklet`s teaching - learning units - Table 4: Relationship activities of each moon phase, PEC`s nucleus and Multiple Intelligences -
dc.description.abstractEl aprendizaje de una lengua extranjera (Inglès) en el marco del Andar en el tiempo Nasa, inteligencias mùltiples y el Proyecto Educativo Comunitario PEC; visibiliza que la dinàmica que establece el Andar en el tiempo Nasa; determina los escenarios, tiempos y accionar pedagògico de la cultura indigena Nasa, razòn por la cual los elementos mencionados anteriomente estàn sujetos al recorrido de la luna, estableciendo diferentes etapas con actividades propias de cada una. Actividades que en sì mismas, orientan o pemiten establecer la exploraciòn de las inteligencias mùltiples en funciòn a su vez, del objetivo que tiene cada nùcleo del Proyecto Educativo Comunitario PEC. En consecuencia, estas conexiones permiten abrir un àbanico de estrategias didàcticas para abordar el aprendizaje de una lengua extranjera (Inglès) teniendo como punto de referencia topics de acuerdo a los requerimientos del PEC, requerimientos que se asocian al Plan de Vida del territorio y cuya formaciòn reconoce y exige el equilibrio del conocimiento propio y universal. Para efectos de esta monografìa, se presenta una cartilla que establece la relaciòn entre los elementos ya mencionados al rededor del Topic denominado el Tul, diseñado para niños de grado cuarto de primaria de la Insttuciòn Educativa Natalà, territorio ancestral de San Francisco Am Yu`Kiwe de Toribìo de Cauca, Colombia.
dc.formatpdf
dc.titleThe learning of a foreign language (English) within the framework of walking nasa time, multiple intelligences and the community educational project PEC
dc.typeMonografia
dc.subject.keywordsCultura
dc.subject.keywordsEducaciòn Indìgena
dc.subject.keywordsInglès
dc.subject.keywordsLanguage
dc.subject.keywordsNasa Yuwe
dc.description.abstractenglishThe dynamics established by Walking in time Nasa; it determines the scenarios, times and pedagogical actions of the indigenous Nasa culture, precisely because of that the elements mentioned above are subject to the moon's walking, establishing different stages with activities specific to each one. Activities that in themselves, guide or allow in order to establish the exploration of multiple intelligences in turn, depending on the objective that each PEC`s nucleus Community Educational Project has. Consequently, these connections allow opening a range of didactic strategies to approach the learning of a foreign language (English) having as a point of reference topics according to the requirements of the PEC, requirements that are associated with the Life Plan of the territory and whose training it recognizes and demands the balance of self and universal knowledge. For the purposes of this monograph, it`s presented a booklet that establishes the relationship between the elements already mentioned around the Topic called the Tul, designed for fourth-grade children of the Educational Instituciòn Natala, San Francisco Am Yu`Kiwe ancestral territory from Toribio de Cauca, Colombia.
dc.subject.categoryLicenciatura en Inglés como Lengua Extranjera – LILE
Appears in Collections:Licenciatura en Inglés como Lengua Extranjera - LILE

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jvulabarrym.pdf789.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Cartilla.pdf7.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.